Direktlänk till inlägg 26 mars 2009

Presentation av Kirras valpar

Av Mona Hall - 26 mars 2009 12:12

Ännu en kall morgon -10 grader. Det var bara att vira in Kirra i en flisskynke under överdraget på promenaden. Är lite rädd för att hon ska få mjölkstockning. Tuttarna har blivit så stora att de hänger ner i snön när vi går vår promenad. Nu väntar jag på att Fia ska komma med ett täcke som är till för ammande vovvar. Då blir det lite lättare.

Efter promenaden idag så hade alla de små gjort i från sig i valplådan och det blir ju lite för mycket för Kirra att städa, tycker jag. Mycket "inkomster" ger ju mycket  "utgifter". Så det var bara stoppa filten i tvättmaskinen.

Idag har jag tagit kort på alla när de käkar köttfärs. Det är så kul att se hur de blir ivriga att få i sig maten. Vissa mer än andra, men alla tycker det är jättegott. Jag lägger klicken med köttfärs på en liten tallrik så får de lukta sig fram till maten. Många biter på tallrikskanten. Det ser så gulligt ut.

Håll pilen på bilden så ser du vilken valp det är.

vit hane slick slick

vit tik hela munnen med köttfärs

 röd tik biter i tallriken

röd hane hela munnen full med köttfärs

 omärkt hane matvrak

 rosa rygg tik glufsan vill ha mer

 tik huvud mums mums

Det krävs mycket koncentration för att man ska lära sig tugga maten.Det syns tydligt på vissa valpbilder.

Kirra kastar längtansfulla blickar mot köttfärsen precis som om hon inte får någon mat. Honfår ju en smakbit men äter nu 13 dl om dagen och ska öka till 14 dl imorgon.

Jag fick en kommentar idag när jag pratade i telefonen om jag hade en hönsgård hemma. När valparna sätter igång och leka för de ett väldans väsen. Idag brottades två valpar så det lät nästan som ett slagsmål. Full fart som det ska vara. Det blir nog bra när de får komma ut i rummet på söndag och röra sig lite mer i den tilltänkta valphagen. Skivorna ligger här  nya och fina och bara väntar på att få komma på plats.

 
 
Michael

Michael

26 mars 2009 14:03

Så himla fina dom e!! Jättekul att du fotar så mycket.

http://www.mlindh.se

 
Ingen bild

Christin o Malva

26 mars 2009 17:55

Instämmer! Kul att få valparna presenterade! :) Är det lite olika nyanser i färg på valparna, eller är det bara som det ser ut? Någon ser väldigt mörk ut och ett par rödbruna?

 
Ingen bild

Mona o Kirra

26 mars 2009 19:01

De är ganska lika till färgen ganska mörkt chokladbruna. Två av dem är en nyans mörkare,de med vit prick (en tjej och en kille). Att det skiljer sig på fotona beror nog på hur nära jag varit med kamerablixten.

 
Fia

Fia

27 mars 2009 09:15

Kul med bilder! Mina blev bara bläää :( Hade ju zoom-objektiv på. Ja, så blir det när man glömmer att byta.......
Hoppas att täcket passade damen ;-)

http://www.vickulas.se

 
Emelie & Arn

Emelie & Arn

27 mars 2009 09:26

Fina bilder! Dom ser verkligen ut att njuta av köttfärsen.

http://www.bordercolliedog.se

 
Helén o Deco

Helén o Deco

27 mars 2009 13:34

Nä, inge gulliga alls!! Särskilt inte den lilla röda! ;) :)

http://decosmatte.bloggagratis.se

 
Tina

Tina

27 mars 2009 15:10

Vad skoj att få se dem individuellt:) Det är för övrigt sååå lyxigt att få följa de små chokladhundarna här på din blogg, när jag inte får se dem live ännu på ett tag:)
Pussa de små från mig

http://home.aland.net/m04044

 
Ingen bild

Mona o Kirra

27 mars 2009 18:02

Täcket( mysoverallen) är lite för kort för hennes kropp. Det måste nog fixas till lite för att det ska bli bra. Ev får jag sy in en till resår. Det trillar nämnligen av när vi går ut och går.

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

27 mars 2009 20:52

De är så ljuvligt söta! Tur att du hjälper Kirra att städa efter valpana!

 
Jill

Jill

28 mars 2009 06:11

Härligt med köttfärs ;)

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Bettan & Exo

Bettan & Exo

28 mars 2009 09:16

Dom ser värkligen ut att gilla köttfärs:)

Sööta är dom oxå !!

http://exo.bloggagratis.se

 
Biggan

Biggan

29 mars 2009 11:39

Ooooooj, så söta dom är. Man bara smälter.

http://biggan.bloggagratis.se

 
Mögel-Åsa

Mögel-Åsa

29 mars 2009 14:16

Små börjar bli stora!!!

http://www.kennelhyzz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mona Hall - 28 september 2009 13:16

Den veckan som gått har jag varit flitig med hundträningen. Det har blivit flera pass med lydnadsträningen. Nu så sitter inkallningen med stå mycket bättre. Även fjärren går bra. Däremot började rutan bli svårt helt plötsligt. Stannade framför den he...

Av Mona Hall - 21 september 2009 20:04

Det har hänt lite sedan sist. Får försöka sammanfatta mig kort. Kirra har piggat på sig och börjar nu bli sitt vanliga jag. Vi tränar in lydnads tvåan nu. Får se när vi är mogna för tävling. Inkallning med ställande börjar bli ok men vi har lite kvar...

Av Mona Hall - 3 september 2009 19:17

Idag har Kirra varit hos veterinären hela dagen och vi fick positiva besked hon är inte allvarligt sjuk som jag trodde. Hon har ju varit väldigt trött en längre tid. Det började redan innan lägret  tyckte jag. Sedan har det blivit lite bättre och sed...

Av Mona Hall - 17 augusti 2009 13:26

Idag har vi varit ute på en långpromenad, jag och alla tre vovarna. Det blev lite upplet för Kirra och vindövningar för Qnut. Ihelgen har vi varit i stugan igen. Äntligen har Ingemar blivit färdig med veden. Ibland undrar men om den förökar sig där ...

Av Mona Hall - 13 augusti 2009 13:10

Igår var vi ett gäng på kurs i Ervalla hos Anette. Hon har själv två kelpies och många, många får och lamm. Instruktör är Åsa Varg.Vi fick börja med balans övningar och  "vall lydnad" i en väldigt liten hage. Det är inte så lätt att veta var man ska ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards